pimenlotte.reismee.nl

G'Day mate!

We hebben uitgecheckt in het hostel, een van de oudste pub's van Sydney, en zitten al een paar uurtjes met een kop koffie in de zon te wachten totdat het tijd is om naar het vliegveld gaan. Vanavond vliegen we van Sydney naar Christchurch, Nieuw-Zeeland, om daar met een campertje zes weken rond te trekken. Daar hebben we superveel zin in! Maar de afgelopen weken waren ook weer geweldig!

Zo'n drie weken geleden kwamen we aan op Bali. We hadden een vlucht met Garuda vanuit Sumatra, via Jakarta naar Bali. Maar goed ook dat we dit ticket hadden geboekt (puur toeval) en niet die via een oostelijke bestemming op Java, anders hadden we er helemaal niet kunnen komen. Op oost Java waren de vliegvelden namelijk allemaal dicht vanwege de vulkaanuitbarsting een week eerder. Die vulkaan barstte uit op de dag dat wij er wegvlogen naar Sumatra. We hadden die week op Java twee vluchten gehad op de vliegvelden die een week later dus dicht waren, mooi mazzel gehad!

Eenmaal op Bali hebben we direct een taxi gepakt naar ons hotel in Sanur. Onderweg in de taxi zeiden we al, we lopen meteen naar Annie en Fred! Die waren dezelfde dag aangekomen en zaten in een hotel dicht bij die van ons. Maar toen we vlakbij ons hotel waren zag Pim ze (in het donker en zonder bril op!) al lopen. Dus, deur van de taxi open gegooid, tot grote schrik van de taxi chauffeur, en schreeuwen! En ja ze zagen ons! Super leuk en gezellig om ze weer te zien! We hebben heel wat bijgekletst en lekker gegeten en gedronken die avond. Fred en Annie hebben nog even op z'n Balinees gedanst :) Rond twee uur 's nachts hebben we ons hotel maar eens opgezocht. Moe, niet meer gewend om zo laat naar bed te gaan..

De volgende ochtend hebben we met z'n vieren het strand opgezocht en een taxi geregeld om het eiland te verkennen. Mady heette onze leuke, vriendelijke en goedlachse chauffeur. We zijn naar een houtsnijwerk fabriekje geweest, naar de Holy Water Temple, de Batur vulkaan (waar we lekker hebben gegeten met uitzicht op de vulkaan), de mooie, groene rijstterassen en naar het leuke dorpje Ubud. Een erg leuk dagje. 'S avonds hebben we bij het huisje aan het zwembad van Annie en Fred, stokbroodjes met gewone, lekkere kaas gegeten.. Heerlijk, na zo lang alleen maar cheddar kaas..!

De dagen er op hebben we ons vermaakt aan het zwembad, rondgelopen in Sanur en gezellige avondjes gehad met z'n vieren. Ondanks dat deze periode in het regenseizoen valt hebben we heerlijk weer gehad. Erg warm, af en toe een buitje, maar nooit lang. Dat dit een mooie tijd is om naar Bali te gaan wisten er meer, met name de oudjes.. Ons hotel leek wel een bejaardentehuis haha, we hebben de gemiddelde leeftijd goed omlaag gehaald daar!

Na een paar rustige dagen zijn we nog weer een dag met Mady op pad geweest, dit keer naar Nusa Dua beach, Bandawan- en Padang Padang beach en de Purah Luhur Uluwatu Temple. Erg mooie stranden, met veel apen en een mooie tempel hoog op een rots. De Uluwatu tempel torent vanaf een 100 meter hoge rots boven zee uit en stamt uit de 10e eeuw. Het is een van de belangrijkste zeetempels van Bali. 's Avonds hebben we aan zee gegeten bij Lia's Warung. Leuk mens! Fred bestelde 'fruit with ice' en kreeg letterlijk fruit met ijs(klonten)! Haha geweldig! Later begreep ze het en kreeg Fred zijn vanille ijs :) Lia had ook bitterballen met mosterd, heeeerlijk.

Op een van de laatste avondjes zijn we tijdens zonsondergang ook nog naar de Tanah Lot Temple geweest. De taxichauffeur (de neef van Mady, family business hè), zette ons af bij een luxe resort om zo de entreekosten voor de tempel te vermijden.. Altijd goed! Al dachten we wel waar komen we nu weer terecht, maar vanaf het luxe Pan Pacific resort hadden we een erg mooi uitzicht op de tempel. Deze ligt op een kleine rots in het water en is bij laag water te bereiken. Via een zwart zandstrand met rotsen konden we er vanaf het resort naar toe lopen. Erg mooi om te zien, heel erg druk en veel surfers in het water. Toen we weer terug liepen via het zwarte rotsstrand moesten we nog opschieten ook, want het water kwam steeds hoger te staan.. Haha, we hebben het droog kunnen houden!

Na tien hele mooie en gezellige dagen met z'n vieren op Bali was het tijd om weer naar onze volgende bestemming te vliegen. Annie en Fred bleven lekker nog een paar dagen langer. Ze hebben ons naar het vliegveld gebracht en ons uitgezwaaid en ook nog even een BN'er gespot, Rudolph van Veen, de blonde tv kok, stond achter Pim in de douane rij! Lachen! Dat was dan Bali :)

Na vijf uurtjes vliegen landden we op Sydney airport. Wel apart, normaal vlieg je er zo lang over en nu maar vijf uurtjes. Na aankomst hebben we nog wat geld gewisseld en de taxi naar ons hostel gepakt. De temperatuur beviel ons prima! Zo'n 25 graden, even wat koeler dan die 35 in Indonesië. Eindelijk weer lopen zonder je meteen kapot te zweten.. Wat klinkt dat verwend hè haha!
Ons hostel lag aan zee, Coogee beach, zo'n vijftien kilometer vanaf het centrum van Sydney. Een erg mooie kust, heel groen, met mensen die zich allemaal bezig lijken te houden met gezond leven.. Ze lopen hard, spelen voetbal met het gezin, liggen op het strand op te drukken en in de supermarkt is bijna alleen maar gezond eten te krijgen! Wel mooi om te zien haha! Compleet anders weer dan Azië, duurder ook vooral ;) Wij hebben ook maar even sportief gedaan en zijn vanaf Coogee beach naar Bondi beach gelopen. Een kustwandeling van 6,5 kilometer met fantastisch uitzicht op zee. Onderweg zagen we meerdere super mooie stranden, baaitjes en rockpools. Omdat we niet onder wilden doen voor de rest hebben we 'm ook nog maar weer even teruggelopen.

Na drie nachten aan Coogee beach zijn we het centrum van Sydney ingegaan. We hebben het Operah House bezocht, met daarachter de Harbour Bridge, de Botanical Gardens (geweldig groot en mooi, midden in de stad! Met zoveel kaketoes en papegaaien alsof het mussen zijn) en Darling Harbour's winkelcentrum (omdat er een beste onweersbui op komst was, dat zelfs in NL op het nieuws was hoorden we..).

Eergisteren zijn we naar de Blue Mountains geweest. Een gebergte met dichte eucalyptusbossen die de lucht een blauwe gloed geven, vandaar dat deze bergen "de Blauwe Bergen" heten. Het uitzicht vanaf Echo Point over deze Australische bergen met zijn inheemse dieren, diepe ravijnen en watervallen is echt heel mooi. Volgens overleveringen van de Aboriginals zijn hier drie zussen (Meehni, Wimlah en Gunnedoo) versteend. De drie uitstekende rotspunten worden dan ook The Three Sisters genoemd. Tijdens de tour hebben we in Katoomba ook een aboriginal voorstelling gezien, met dans en muziek, onder meer op de didgeridoo (lang houten blaasinstrument). We werden tot onze grote vreugde (!) allebei uitgenodigd om het podium op te komen en een dansje mee te doen..
Vervolgens zijn we naar Featherdale park gegaan. Een dierentuin, maar het mooie is dat de kangaroo's en de koala's er min of meer los rondlopen. Echt prachtige dieren! Koala's hadden we nog nooit in het echt gezien :) Verder hebben ze er heel veel inheemse vogels, het grappige wombat buideldiertje, de Tasmanian Devil en dingo's. Dus echt wel een bijzondere dierentuin, vonden wij.

En nu zitten we dus alweer te wachten op onze vlucht naar Nieuw-Zeeland. De tijd vliegt voorbij. Een week Australië is echt te kort, maar we vonden het geweldig om in ieder geval Sydney en de Blue Mountains te zien. Helaas niet meer, maar da's meteen een goeie reden om er nog een keer heen te gaan ;)

Over een paar weken horen jullie hoe het in Nieuw-Zeeland is!
We hoorden dat het in Nederland goed weer wordt dit weekend, geniet er van :)

Groetjes!
Pim en Lotte