pimenlotte.reismee.nl

Selamat Datang!

Weer tijd voor een (lang!) bericht van ons.
We zijn inmiddels in Indonesië, alweer bijna twee weken. Maar we gaan eerst terug naar waar we waren gebleven:

Ko Lipe (Thailand), nou dat hadden we al gezegd, dat was echt super, super mooi..! We zijn er vier dagen gebleven, maar dat hadden we eigenlijk wel wat langer vol kunnen houden. Het mooie huisje tussen de bloemen om het strand, het kraakheldere water, witte zand en de gezellige eettentjes.. Alleen één minpunt, een vreselijk krijsend kind van een jaar of twee in het huisje naast ons dat ons aardig op de zenuwen wist te werken.. Vier dagen lang, de hele dag door. Die hebben we heel wat vervloekt.

Langkawi (Maleisië) was onze volgende bestemming en dat was ook weer erg mooi. We zijn er met de speedboot vanuit Ko Lipe heengegaan. Wel grappig want je vaart dan de grens over. We moesten onze paspoorten inleveren voordat we de boot opstapten en kregen die op een vlot op het water weer terug. De 'boothalte'. Na weer een hels boottochtje van ruim een uur, de boot klapte als een idioot op het water ('the weather is bad today sorry for you!') kwamen we aan op het eiland Langkawi. Met een busje zijn we naar een douane kantoor gereden, zo'n twintig minuten rijden verder. Eenmaal de paspoorten gestempeld konden we weer verder. We hadden een fijn huisje, aan de rand van een bos vol met apen :) die kwamen dagelijks aan het eind van de middag een bezoekje brengen om te eten. De prullenbakken werden omver gegooid, de balkons geïnspecteerd op bruikbare spullen/eten en het hotelpersoneel was elke avond weer druk met ze verjagen, mooi om te zien!

Op Langkawi hebben we het eerste avondje heerlijk aan het strand gegeten en gedronken, even geen rekening gehouden met ons budget ;) de zonsondergang was ook nog eens supermooi, dus een geslaagde eerste dag weer in Maleisië. Daarna hebben we nog even duty free geshopt (daar is Langkawi voor locals populair om), met name wijn en bier haha! Echt eindelijk weer eens goedkoop! We hebben ons gedragen en niet té veel gekocht.
De dag er op zijn we naar Underwater world geweest, altijd mooi om te zien. Verder hebben we die week op het strand gelegen, het eiland per scooter verkend en we zijn met de kabelbaan de berg opgegaan, vanwaar we een mooi uitzicht hadden op het eiland.

Na een week hebben we weer de boot gepakt, naar Penang, weer een eiland. Daar kwamen we in het donker aan, dus direct maar een taxi naar het hostel gepakt en gegeten, lekker bij een Indische tent :) Op Penang zijn nog veel koloniale gebouwen te vinden. We hebben een route gelopen om er zoveel mogelijk van te zien. Erg mooi, maar ook heel erg warm.. We hebben daarna de kou opgezocht, in een shoppingmall ;) De volgende dag zijn we met de bus naar Penang Hill gegaan. Met het treintje stijl de berg op, om een mooi uitzicht op Penang te hebben. Was erg mooi! (En niks veranderd Hellen en Rox ;) ook de dikke grote spinnen hingen er nog ).

Na al die warmte zijn we naar een hoger gelegen gebied in Maleisië gegaan: de Cameron Highlands. Met een minivan (waar vooral Lotte een steeds grotere hekel aan krijgt, omdat die krengen altijd zo vreselijk hard scheuren..). Na vier uur door de bochten, jezelf vasthouden omdat we anders aan de andere kant van het busje terecht kwamen, kwamen we aan op onze bestemming Tanah Rata. Heerlijk een paar graden koeler! Wat klinkt dat verwend hè.. We hebben wat rondgelopen en een tour voor de volgende dag geboekt.
De tour begon in het mossy forest, een bos die opgebouwd is op mos. Als je er loopt voel je dat je opveert. Het is heel zacht. Apart en erg mooi en dichtbegroeid. Er komen ook geen bloedzuigers en muggen voor :) Daarna zijn we met de jeep naar de theeplantages gereden, super mooi hoe de thee daar tegen de heuvels opgroeit. Erg mooi uitzicht. We hebben een bezoekje gebracht aan de BOH theeplantage, waar we de fabriek in mochten en thee hebben geproefd. De tour eindigde met een bezoek aan de vlindertuin. Daar hebben ze de mooie grote Maleisische vlinder (zo'n 10 cm) en heel veel andere insecten en reptielen. De gids haalde bijna alle dieren uit hun kooitje, waarna we ze vast mochten houden. Van grote sprinkhanen tot schorpioenen..
De rest van de dag hebben we lekker buiten bij ons guesthouse gezeten. De omgeving is er echt mooi, erg groen, heuvelachtig, wat landelijker.

Minder landelijk was Kuala Lumpur! Daar zijn we weer geweest na de Cameron Highlands. Met de bus, even geen minivan als het ook anders kan ;) Leuk om weer een paar dagen te blijven. We hebben er weinig bijzonders gedaan, omdat we er ruim een maand daarvoor natuurlijk ook al waren. We hebben wel wat meer rondgelopen, omdat we inmiddels wat beter tegen de warmte kunnen dan de vorige keer ;) We zijn met de monorail naar Maharadjalela (leuke naam, willen we jullie niet onthouden) gegaan en hebben het Merdaka Square bezocht (onafhankelijkheidsplein) en het museum dat daar bij zit. Daar hebben we een karikatuur tekening van ons tweeën laten maken. Altijd leuk om te zien wat ze voor gekkigheid in je zien.. (hoezo we hebben een lange en een dikke kop haha!) Zie het resultaat bij de foto's!

Vanuit Kuala Lumpur zijn we met de bus naar Melaka gegaan. Het busticket regelen was nog een heel gedoe. Het gaat eigenlijk overal heel gemakkelijk in Maleisië, maar de bus naar Melaka vertrekt blijkbaar vanaf een ander busstation.. We hadden het in ons hotel nagevraagd en de receptioniste zei waar we het konden regelen, nou haar antwoord klopte dus niet. Na twee uur rondlopen, met het ov reizen en vragen, was er dan eindelijk een kantoortje die wel bustickets naar Melaka verkocht! Eenmaal op het busstation van Melaka hebben we weer een bus naar het centrum gepakt. Daar vonden we al snel ons hostel. Erg leuk van de buitenkant, nogal simpel aan de binnenkant. Het was net een cel: tralies voor de ramen (we hadden tenminste nog een raam, bij andere kamers was die er voor de sier opgeschilderd), een betonnen bed met matras en kussens en geen deken (toch warm zat hè). Maar ja, meer hadden we ook niet nodig. Met de airco aan toverden we het zo om in een koelcel :)
Melaka is een mooi oud stadje met een Nederlands verleden. Er zijn veel oude gebouwen, waaronder Dutch Square met het 'Stadthuys'. Deze werd alleen net gerenoveerd, dus we konden er helaas niet in. Daarnaast heb je er ook nog de gereformeerde kerk, een fort en Portugese kerken, met veel Nederlandse graven (hieronder leyt begraven Reynierd Dieu in syn leven oppercoopman in dienst der E comp overleden den 7 July a 1655). We hebben verder nog een bezoekje gebracht aan de Heerenstraat met het Heerenhuis en de Jonkerstraat, met veel leuke winkeltjes en kraampjes. Een erg leuk en sfeervol stadje!

Op 30 januari werden we 's nachts wakker gehouden door vuurwerk: Chinees nieuwjaar! Wij dachten dat het de dag erop was. Oeps, feestje gemist.. En wij maar zeggen goh wat een hoop vuurwerk hè, dat zal dan morgen wel nog meer zijn! Nou niet dus haha! Welkom in het jaar van het houten paard :)

Vanuit Melaka zijn we naar Johor Bahru gegaan, in zuid Maleisië, om vanuit daar de volgende dag de bus baar Singapore te pakken. Het is maar een klein stukje, maar omdat je steeds de bus uit moet met al je bagage ivm douane controles duurt het lang (in Maleisie uitstempelen, bus in, vervolgens de bus weer uit om in Singapore door de douane te gaan en dan de bus weer in). Toen we eenmaal in Singapore waren raakten we met een vriendelijk wat ouder Chinees stel aan de praat. Ze wezen ons de volgende bus naar ons hostel. We hadden echter alleen een briefje van 50 Singapore dollar die we nergens konden wisselen. De bussen hebben ook geen wisselgeld daar.. En om voor een busritje van een kwartier nou 50 dollar te betalen ging ons ook wel erg ver. En zwart rijden leek ons ook niet wat. De Chinese mensen gaven ons zomaar wat dollars zodat we de bus konden pakken :) zo aardig! Een goed begin van het mooie Singapore!

Ons hostel in Singapore lag aan de rivier. Een erg mooie plek, dichtbij bezienswaardigheden, restaurantjes en barretjes. We waren te vroeg om al in te checken in ons hostel dus hebben we onze tassen gedropt en ons twee uur bij een barretje aan de rivier vermaakt. Gezellig! Na het inchecken zijn we richting zee gelopen. Je hebt er erg mooie gebouwen, van koloniaal tot super de luxe en groot (drie gebouwen die aan elkaar zijn verbonden doordat er een soort boot bovenop ligt! En daar zit dan nog weer een park op.. Bizar) en verder is het er erg groen. Ook was er nog een Chinees nieuwjaarsfeest, met allerlei eetkraampjes, grote verlichte van papier gemaakte paarden, tempels, etc.

De volgende dag begon met een bezoekje aan de tandarts, doordat er een stuk van Lotte's kies was afgebroken een paar dagen eerder in Kuala Lumpur. Diezelfde ochtend werd het nog gerestaureerd :) inclusief verdoving, geboor, foto's en alles wat er bij hoort. Na ruim een uur en €308 lichter, stonden we weer buiten. Blij dat het klaar was, maar toen de verdoving uitgewerkt was werd het toch behoorlijk pijnlijk. Daar had de tandarts al voor gewaarschuwd: goed pijnstillers innemen omdat hij vlakbij een zenuw had zitten boren :s als het pijnlijk bleef moest ik een wortelkanaal behandeling ondergaan, kies laten trekken en een kroon. Ho ho, hij ging me al veel te ver.. Eerst maar eens afwachten. En allemaal niet nodig gebleken, gelukkig.

Die middag zijn we na het tandarts bezoekje toch maar meteen naar de Singapore Zoo gegaan. We hadden er maar twee dagen en wilden er zoveel mogelijk uithalen (er langer blijven was ons te duur..!) De dierentuin was erg mooi, met name omdat je er dieren hebt die je bij ons in een dierentuin gewoon niet ziet. Witte tijgers, komodo varanen, reuze schildpadden en panda's (die laatste hebben we alleen niet gezien). Na de Zoo hebben we de bus terug gepakt en zijn we naar The Gardens by the Bay gegaan. Dat was echt heel erg mooi. We liepen er 'per ongeluk' naar toe, via een shoppingmall. Dan kun je het dak op, pakt een roltrap, ziet een meertje, pakt een lift en vervolgens sta je in een soort droomwereld.. (beetje Avatar achtig). Echt bizar, zo mooi! Er staan hele hoge 'bomen' van staal met allemaal beplanting. We liepen er rond acht uur 's avonds en het leuke is dat er elke avond een lichtshow wordt gegeven met muziek. Mensen gaan op de grond liggen om al het moois te kunnen zien, wij zijn er bij gaan liggen :)
Toen we terug liepen, via de mall, waarin zelfs een riviertje is aangelegd met gondelbootjes (net Venetië), liepen we letterlijk tegen de volgende show aan. Wat een super land/stad! In het water werd met laserstalen een show gegeven. Er verschenen allerlei teksten en afbeeldingen in fonteinen, erg mooi!

Om zes uur de volgende ochtend ging de wekker.. Tijd om naar Indonesië te gaan, naar Yogyakarta op het eiland Java. Na drie uur vliegen kwamen we aan op een klein vliegveldje, met houten douane balies, één klein bagagebandje erachter en een scanner. Grappig, een groot verschil met Singapore. Voordat we naar de douane balie konden, moesten we eerst een visa on arrival kopen. Daar wilden ze onze dollars (die we bewust hiervoor bewaard hadden) niet hebben omdat er een klein scheurtje in zat.. Gelukkig hadden we al Indonesische Roepies, omdat we in Singapore onze laatste Singapore Dollars hadden ingewisseld voor Roepies, net genoeg, mazzel :)

In Yogyakarta hadden we een heel mooi sfeervol hotel, met een mooie tuin, een lekker zwembad en ontzettend vriendelijk personeel. Bij aankomst kregen we een welkomstdrankje, met lekkere hapjes, helemaal goed! We hebben het eerst maar weer eens lekker rustig aan gedaan. Het enige wat jammer was is dat het in deze periode regenseizoen is op Java, maar meestal bleef het bij een pittige bui en klaarde het daarna wel weer wat op.

De dag er na zijn we naar de Borobudur gegaan. Een erg mooie boeddhistische tempel, gebouwd in de periode 750 - 850. We waren er mooi op tijd, al om zes uur 's ochtends, voor de massa :) Al liepen er even later behoorlijk veel schoolkinderen rond die met ons wilden kletsen en met ons op de foto wilden. De Borobudur heeft negen verdiepingen en is opgebouwd als een grote stoepa. Op alle verdiepingen mag je lopen. We hadden een wat mistig uitzicht op de Merapi, de meest actieve vulkaan van Indonesië. De Borobudur heeft eeuwen lang onder vulkaanas verstopt gezeten, totdat deze in 1814 werd herontdekt. We hebben er ruim een uur rondgedwaald, tussen de stoepa's met boeddhabeelden en genoten van het uitzicht op de mistige groene vlaktes.
Onze volgende stop was bij het Sultan Paleis, het Kraton uit 1755, in Yogyakarta. Een groot complex middenin de stad met museums e.d. De huidige sultan woont er nog steeds. Het leukste daar vonden we Noordi, de Nederlands sprekende gids, die ons daar rondleidde! Een oud en krom Javaans mannetje met een glazen oog, van een jaar of 80 - 90 (naar schatting van onze chauffeur, jongere mensen spreken er vaak geen Nederlands meer). Hij sprak vloeiend Nederlands en kon goed 'ouwehoeren', oftewel "OH'en", zoals hij het noemde. Echt super leuk! Hij vertelde ons dat hij buitenlands oud geld verzameld en al een grote collectie heeft. Ook spaarde hij vroeger telefoonkaarten, maar ja die worden bijna niet meer gebruikt dus daar is ie mee opgehouden.
Hij is nooit in Nederland geweest en kan nog maar met heel weinig mensen Nederlands spreken, alleen de oude sultan kon het maar die is inmiddels overleden, dus zei hij dat hij maar veel Nederlandse kruiswoordpuzzels maakt. We hebben hem beloofd er een toe te sturen. Dat vond hij wel mooi! Hij had het liefst de Sanders of Denksport puzzelboeken.. dus.. We hebben zijn adres gekregen en nu maar hopen dat hij nog even geduld heeft. Voor zijn collectie hebben we hem maar een twee euro munt gegeven, ook al is het geen oud geld, hij was er blij mee! Misschien nog wel het meest omdat het 32.000 roepies waard is ;)
Na het Sultan Paleis zijn we nog naar de Prambanan hindoe tempel geweest. Deze is veel minder bekend dan de Borobudur, maar wij vonden 'm nog mooier!
Daarna zijn we weer teruggegaan naar ons hotel. Onderweg hadden we nog lol met de chauffeur, hij vond het erg leuk om de op Nederlandse lijkende Indonesische woorden met ons door te nemen! Knalpot (uitlaat), kopling (koppeling), radiator, doktor praktek (dokterspraktijk), polisi, ingenieur, doctorandus, fisioterapi, notaris, handuk (handdoek)... Grappig!! Eenmaal in ons hotel hebben we nog een Javaanse massage gehad en Indonesische Rijsttafel gegeten :)

Vanuit Yogyakarta zijn we met de nachttrein naar Malang gegaan. Een rit van ongeveer acht uur. We hadden de meest luxe klasse geboekt 'eksekutif' (voor slechts €15), met dekentjes en een kussen. Het waren wel gewone stoelen, geen bedden, dus echt veel geslapen hebben we niet. Toen het eenmaal licht werd hadden we een mooi uitzicht op de dorpjes en de groene rijstvelden langs het spoor en de mensen met de rieten punthoedjes die er in aan het werk waren.

In Malang hebben we ons vermaakt door wat rond te dwalen in de stad. We hebben gegeten bij Toko Oen, een oude Nederlandse eettent, met op de menukaart (zelfs in het Nederlands geschreven!) kroketten en uitsmijter rosbief :) Al smaakte het wel iets anders dan bij ons..!
De reden dat we naar Malang gingen was dat we vanuit daar naar de Bromo vulkaan wilden gaan. Ons leuke hostel (een houten hutje op het dak van een hotel!) bood mooie tours aan dus die hebben we geboekt. Om één uur 's nachts vertrokken we. Na een paar uur rijden kwamen we aan bij het uitzichtpunt vanwaar je de Bromo, Batok en Semeru kan zien bij zonsopgang. Bij mooi weer waarschijnlijk prachtig, maar wij hadden motregen en mist.. Helaas! Op de ansichtkaarten hebben we gezien wat je met wat meer geluk zou moeten zien :)
We vervolgden de tour naar de Bromo, waar we de vulkaan op zijn geklommen over het zwarte zand, zodat we de krater in konden kijken. Net een maanlandschap. Erg mooi om te zien, een diep zwart gat met veel rook én een sterke zwavellucht.
Na Bromo zijn we doorgereden naar Blawan, een klein dorpje zeven uur verder. Dus slapen in de auto.. Eenmaal daar hadden we een mooi sfeervol hotel uit 1894 (wel aan restauratie toe!), midden in de koffieplantages. In de avond zijn we nog naar de hotsprings en de waterval gelopen en daarna vroeg ons nest in gedoken, want de volgende dag ging de tour om vier uur weer verder... Naar het Ijen plateau met de Ijen krater. We kenden het beiden niet en wisten niet zo goed wat we ervan moesten verwachten. In het donker liepen we zo 'n drie kilometer stijl naar boven (behoorlijk afzien, vond Lotte!). Onderweg kwamen mannen met manden ons vergezellen, zogenaamde zwaveldragers, die liepen al rokend de berg op. Tjah, conditie.. Maar toen we eenmaal bij de kraterrand waren en de ontzettend sterke zwavellucht ons tegemoet kwam, hadden we echt een prachtig mooi uitzicht op een felgroen-blauw meer! Zo mooi!
Dit kratermeer, welke de Kawah Ijen wordt genoemd, breekt alle records. Zowel in grootte als in zuurtegraad. Met 700 bij 600m en een diepte van 200m is het fel groenblauwe meer een van de grootste kratermeren ter wereld. Doordat de pH waarde zo laag is kun je er niet in zwemmen. Het is het zuurste meer ter wereld.
In het meer zit heel veel zwavel, een gele stof die steen wordt. Het wordt o.a. gebruikt voor het maken van cosmetica en parfum. De zwavel wordt onder zware omstandigheden door de zwaveldragers onderin de krater gedolven en via smalle paadjes langs de kraterwand naar boven gedragen. Deze manden kunnen tot wel 90 kilo wegen. Sommigen maken de barre tocht tussen de plek op drie kilometer afstand van de vulkaan waar de zwavel gewogen wordt naar de krater tweemaal per dag. De opbrengst is 800 roepies per 2,5 kg. Kortom, nog geen 30.000 roepies / € 2 voor één mand..

Na deze indrukwekkende vulkanen zijn we door onze gids naar Surabaya gebracht. Weer een rit van zeven uur. We waren blij dat we in het hotel waren en een duik konden nemen in het zwembad. In Surabaya hebben we weinig gezien en gedaan, eerst maar weer eens bijgeslapen. We hadden een eigen keukentje op onze kamer, dus maar eens een lekker potje spaghetti gekookt!
Vanuit Surabaya zijn we naar Medan gevlogen, de hoofdstad van Noord Sumatra. Het is geen bijzondere stad, een grote Aziatische bende ;) We hebben daar dan ook weer niet veel gedaan. We zijn er maar één nachtje geweest, dus ook weinig kans gehad om er veel van te zien. Wel hebben we de motortaxi gepakt (brommertje met zijspan en dak) om naar de Pizzahut te gaan. We hadden afgesproken 2000 roepies te betalen, maar bij het uitstappen hadden we elkaar blijkbaar niet helemaal goed begrepen. Hij vroeg ineens tien keer zoveel! En dat kon Pim niet goed hebben.. Die werd even super link, schelden, en die ouwe vent maar lachen! Uiteindelijk hebben we hem toch maar gewoon betaald wat hij vroeg, het ging om €1,50 en da's de frustratie niet waard (maar het gaat om het principe.. Hè Pim). De pizza was lekker :)

En nu zijn we in Bukit Lawang, een dorpje slechts 90 km verderop, maar wel vier uur rijden. Bukit Lawang betekent letterlijk “deur naar de heuvels” en het is voornamelijk bekend vanwege het feit dat het een van de weinige plaatsen in de wereld is waar je Orangoetans in het wild kan zien :) En die hebben we gezien! Drie vrouwtjes met drie kleintjes, zo mooi! We hebben er een uur lang bij staan kijken. Geweldige beesten zijn het. Nu zitten we na te genieten op ons balkon dat uitkijkt op de rivier en het Gungung Leuser nationaal park. We kunnen de apen soms zien vanaf hier, dus een erg fijn plekje! Op dit moment onweert het echter als een gek, overal lichtflitsen, de regen valt met bakken uit de lucht en de stroom is uitgevallen. Maar we zitten nog steeds warm en droog op ons balkon.
We blijven hier nog een paar dagen en vliegen dan naar Bali :) Daar komen ook Annie en Fred (Pim's ouders) naar toe, hebben we tien dagen samen, dat wordt dus heel gezellig!!

Vanaf hier zeggen we tot het volgende verhaal maar weer! Alvast bedankt voor het lezen en jullie altijd weer leuke reacties!

Groetjes,
Pim en Lotte