pimenlotte.reismee.nl

Sawadee!

En toen waren we alwéér een maand verder.. De tijd vliegt echt voorbij! Allereerst willen we iedereen een gelukkig en gezond 2014 toewensen. Dank jullie wel ook voor al jullie nieuwjaarswensen :)

Op dit moment zitten we deze tekst te schrijven op de boot van Ko Lanta naar Ko Lipe. Beiden zijn eilandjes aan de westkust van Thailand met helder blauw water en mooie stranden, heerlijk! De boottocht duurt vijf uur, dus we hebben mooi even de tijd om jullie op de hoogte te brengen van wat we de afgelopen maand allemaal hebben gedaan en gezien.

Ons vorige verhaal eindigde in Hongkong. Vanuit daar zijn we naar Maleisië gevlogen, naar Kuala Lumpur. Een mooie stad. Eenmaal geland hebben we de trein naar de stad gepakt, toen de monorail, vanwaaruit we een mooi uitzicht op de stad hadden. Gelukkig was er airco want het was bloedheet en erg benauwd. Wel even wat anders dan we tot nu toe gewend waren! Toen we eenmaal bij de halte dichtbij het hotel waren moesten we nog een paar minuten lopen.. Bekaf en overhit, blij dat we er bijna waren en toen viel Lot aan de grond.. Haha! (Nu wel grappig). Doordat er een gat in het asfalt zat, gevolg: best gat in de broek, teen en knie kapot en voet verdraaid. Pim moest me opbeuren.. Kon niet zelf overeind komen doordat ik die grote tas op m'n rug had zitten en ik bek en bek af was. Leuk, zo rondreizen!! Eenmaal in het hotel kwam de hoteleigenaresse meteen al met de verbanddoos en sprak ze al over de dokter waar ik even heen moest. Erg aardige mensen, maar naar de dokter gaan was niet nodig. We hebben ons op de kamer even opgeknapt, zomerse kleren aan gedaan en van de kapotte broek maar een korte broek gemaakt ;)

We zijn lekker vijf dagen in Kuala Lumpur gebleven. Even rustig aangedaan, zodat we de tassen even konden laten staan en onze was naar de wasserette konden brengen. Je kunt er zo lekker eten, er is veel te zien (van super-de-luxe grote shoppingmalls tot mooie oude moskeeën), het is best een groene stad en de mensen zijn er vriendelijk. En ook niet onbelangrijk, het is er lekker warm. En vrijwel geen smog! Dat viel ons meteen op, de lucht is er veel schoner en blauwer dan in China en Hongkong.

Die eerste avond hebben we maar eens even goed gebruik gemaakt van het Happy Hour. Drie biertjes/halve liters halen, één betalen. Ze komen wel allemaal tegelijk..! Eentje voor direct gebruik en die andere twee krijg je in een emmertje met ijs. De cocktails waren voor de helft :) mooi avondje!

De dagen er op hebben we van alles in de stad bezocht, maar wel rustig aangedaan. Dat doe je vanzelf wel met die hitte. We zijn als eerste naar de 452 meter hoge Petronas Towers / Twin Towers gelopen. Deze twee torens zijn het hoofdkantoor van de Maleise nationale petroleum company. Via een brug die ook weer voorzien is van airco loop je er naar toe, grappig omdat je eigenlijk een heel stuk over het verkeer heen loopt. Je ziet de torens overal boven de stad uit torenen. Vooral 's avonds zijn ze mooi verlicht. Net als de KL oftewel de Menara tower.

De dag er op zijn we met de trein naar de Batu Caves gegaan. Een treinkaartje kost nog geen 50 cent voor een uur treinen! Het is een Hindu tempel bestaande uit drie grotten met een 43 meter hoge Murga, een hindu beeld. Er vlakbij stond ook nog een soort hulk.. een groot groen Hindu beeld met een hoofd dat lijkt op een hond.. Je 'klimt' de grot in via grote trappen, in totaal 272 treden. Een beste klim in die hitte, maar het was mooi om te zien.
Die avond zijn we nog even naar Jalan Alor gelopen, een straatje met alleen maar eetkraampjes en tafeltjes met stoeltjes. Bomvol en hartstikke druk!
Ook leuk was Jalan Petaling in Chinatown. Je hebt er allemaal namaakspullen, die best wel heel echt lijken. All stars, Nikes, parfums, etc... We vonden het allemaal nog best duur voor nep spullen en normaal kun je overal goed afdingen, maar hier deden ze echt nauwelijks wat van de prijs af. Dus, niks gekocht!

Na vijf dagen Maleisie met dus alleen maar Kuala Lumpur, zijn we naar Thailand gevlogen. Zoals we in ons vorige verhaal vertelden, wilden we de kerst graag op eilanden doorbrengen en dat was een stuk goedkoper in Thailand! Dus een korte vlucht naar Surat Thani (waar we een nachtje bleven, maar verder niet zoveel te doen was) en een boottocht van ruim vier uur naar Ko Tao, oftewel schildpadeiland, was het dan zover.. strand :) We hadden lekker hetzelfde resort als een paar jaar geleden geboekt. Leuk appartementje, met uitzicht op een mooie tuin en op de zee. Plus zwembad dat over lijkt te lopen in zee, super! We waren zo blij dat we er waren, helemaal omdat de bootreis er op zat. Die was zo vreselijk! Het water was erg wild, de boot schudde als een gek, je moest jezelf en je bagage heel goed vasthouden en Pim moest twee keer overgeven, net als vele anderen.. Het bootpersoneel was druk met het uitdelen van kotszakjes.. Bahbah! Spierwit kwam iedereen (inclusief wijzelf) van de boot af. We hadden deze boottocht al eens eerder gemaakt, een paar jaar terug, toen was er niks aan de hand. Maar ja, is dus niet altijd hetzelfde, maar strand maakt veel goed :) Cocktail en biertje erbij en genieten maar.

Na een paar dagen Ko Tao zijn we met de boot naar Ko Phangan gegaan. Een eiland onder Ko Tao. Slechts een uurtje varen. We hadden al pillen tegen zeeziekte ingeslagen, maar het was gelukkig een heel rustig, relaxed boottochtje. We konden lekker genieten van het uitzicht. Op Koh Phangan hebben we de kerst doorgebracht, in de zon aan het strand. Even wat anders, maar een aanrader hoor hihi! We hebben lekker gegeten en verder aan het strand gelegen, beetje rondgelopen en verder weinig bijzonders gedaan. Dat geldt eigenlijk ook voor het volgende eiland waar we naar toe gingen: Ko Samui. Hier hebben we oud en nieuw gevierd, aan het strand met een vuurwerkshow, cocktails en biertjes en de voeten in het zand. Super mooi was het! Daarna terug naar het hotel, niet zo laat gemaakt, om vervolgens op 1 januari fris en fruitig weer op te staan :) en een nieuwjaarsduik in het zwembad te maken.

Na al het 'gestrand' vonden we het even tijd voor wat anders. We hebben de boot gepakt naar het vasteland van Thailand en zijn naar Khao Sok gegaan. Een Nationaal Park, een jungle, van 160 miljoen jaar oud.. Zegt de Lonely Panet. Een van de oudste ter wereld. Maakt verder niet uit, het was er erg mooi :)
De reis er naar toe was wel weer grappig. En krap, het minibusje zat vol met mensen + al hun bagage.. We konden geen kant meer op. En maar scheuren die busjes, zsm op de plaats van bestemming zijn is hun service. En zo hard mogelijk door de bocht gaan. Maar na slechts anderhalf uur waren we er dus mooi wel! Blij dat we onze benen konden strekken. We konden al snel overstappen op een pick up naar ons hostel. Smiley bungalows, erg leuke huisjes middenin de natuur. Heel mooi! We hebben er een lake tour gedaan naar het Rachaprabameer. Een heel groot meer met een dam. Vroeger waren het verschillende rivieren met dorpen, maar sinds ze de dam er neer hebben gezet is het een groot meer geworden. Wel raar dat er zoveel dorpen door zijn vergaan.. We hoorden dit achteraf pas..
We hebben met een longtailboot op het meer gevaren, tussen de groene piekerige bergen. Echt een prachtig uitzicht. We zijn gestopt bij drijvende huisjes, waar we hebben gekanood (waar je behoorlijk van kunt verbranden..hoezo knal rode rug en benen?) en geluncht. Daarna zijn we de jungle ingelopen en een grot in gegaan. Met hoofdzaklamp :) dat was ook wel nodig, aangezien het er natuurlijk pikdonker was. De grot zat vol vleermuizen (altijd lekker, vleermuispoep dat op je hoofd valt) en kikkers en wat spinnen.. Van die laatste gelukkig niet heel veel, althans we hebben er niet veel gezien. We begonnen gemakkelijk in de grot, tot aan onze knieën in het water. Daarna moesten we er echter echt doorheen zwemmen en kruipen. Het was heel nauw, maar ook heel erg mooi en leuk! Na ruim een uur kwamen we er aan de andere kant weer uit. Van daar uit zijn we weer verder gaan lopen en hebben we de boot over het meer weer terug gepakt. Een erg mooi dagje :)

Omdat de plek ons erg goed beviel, zijn we nog een paar nachten in Khao Sok gebleven. Wel in een ander resort, omdat we vanwege de warmte behoorlijk naar een zwembad verlangden! Slechts honderd meter verderop vonden we die, inclusief een bamboehutje, voor weinig geld. We keken vanuit ons hutje uit op een tuin met mooie bloemen, met eekhoorns, gekko's en ander (on)gedierte.

Na een weekje Khao Sok zijn we weer richting de eilanden gegaan, nog steeds in Thailand, maar dan nu de eilanden aan de westkust. Hier zijn we nog niet eerder geweest. We zijn via Krabi, met de boot naar Koh Lanta gegaan. We hadden er weer een leuk huisje aan zee. Een paar stappen en we stonden op het strand. We hebben het best goed hè..? :)
Om wat meer van het eiland te zien hebben we een scootertje gehuurd. We hebben het hele eiland over gescheurd, mooie stranden én apen gezien en naar Lanta Old Town geweest. Verder is het ook lekker verkoelend op zo'n scooter door de wind, want warm is het hier zeker..! Het scheelt dat jullie in Nederland ook hoge temperaturen hebben voor de tijd van het jaar ;)

Vanmorgen hebben we dus de boot naar Ko Lipe gepakt, daar zijn we inmiddels aangekomen met de longtailboottaxi :) en WEER hebben we een huisje aan het strand. Je zou er bijna aan gaan wennen haha! Maar nu hebben we een huisje met hangmat voor de deur, het kan altijd beter hè..! Het bungalowtje staat tussen super mooie bloemenstruiken in alle kleuren en als we naar rechts kijken zien we een hele mooie heldere blauwe zee.. Dit strand is tot nu toe echt het mooist, super helder water, mooie witte stranden.. Heerlijk!
Je steekt ook zo lopend het eiland over naar het andere strand. In het straatje zijn veel restaurantjes, winkeltjes, etc... Een erg leuk sfeertje. Morgen gaan we snorkelen. En verder zien we het wel!

Zo! Dat was het weer voor nu. We gaan lekker genieten hier op Koh Lipe :)
Over een paar dagen zullen we verder gaan eiland hoppen, naar Langkawi, Maleisië. Wel bijzonder om via het water de grens over te gaan.

Warme groetjes voor jullie allemaal!
Pim en Lotte