pimenlotte.reismee.nl

Nì hào!!

Na bijna 'n maand is hier dan weer een (lang) bericht van ons :) Dank jullie wel voor de lieve en leuke reacties op ons vorige verhaal! Erg leuk om te lezen.

Op dit moment zijn we in Hongkong. De afgelopen maand hebben we China doorgereisd. Per trein, vliegtuig, fiets en boot. Het is echt een heel groot land.. twee keer zo groot als Europa, en dat merkten we goed qua reis afstanden.

Op 22 november zijn we China binnengekomen met de trein, het laatste stukje van de Trans Mongolië Express. Vanuit Mongolië was het nog zo'n 30 uur treinen. Een kort ritje voor ons, na de 5 dagen die we daarvoor al in de trein hadden gezeten. We stapten 's ochtends vroeg in, het was nog erg koud en in de trein zelf was het helaas niet veel warmer.. Pas toen het middag werd begon de trein een beetje op te warmen door de zon. Een heel verschil met de vorige rit, toen werd de trein nog goed verwarmd met kolen.. We hebben ons weer vermaakt met lezen, liggen, slapen en naar buiten kijken, genietend van het mooie uitzicht. Dat begon te veranderen van zandvlaktes in de Gobi woestijn met her en der een paard en heel af en toe een kameel, naar meer bergen, steile kloven en korte tunneltjes in China. De grensovergang van Mongolië naar China ging redelijk vlot, maar duurde al met al toch nog zo'n 5 uur: paspoortcontrole in Mongolië vlakbij de Chinese grens en daarna weer een paspoortcontrole in China, net na de Mongoolse grens. De bagage werd niet echt gecontroleerd, wel kwamen er weer honden in de trein en onze paspoorten werden ingenomen. Die kregen we een uur later met stempels weer terug. Eigenlijk ging alles weer precies hetzelfde als tijdens de grensovergang van Rusland naar Mongolië. Alleen werd nu het onderstel van de trein verwisseld terwijl we er in zaten! De trein werd opgetild, het onderstel werd er onderuit gehaald (we hingen dus..) en er werd een ander onderstel onder gereden. Dit allemaal omdat het spoor in China smaller is dan in Mongolië en Rusland. Was mooi om te zien! Nou ja zien, vanuit het raampje in het donker (het was midden in de nacht..) kon je er niet heel veel van zien, we konden wel voelen dat we werden opgetakeld. Spektakel :) overstappen in een andere trein zou toch veel sneller gaan.. Maar ja.. Dit is wel leuker!

De volgende middag kwamen we rond 3 uur aan in Beijing, oftewel Peking. Na een vreselijk koude nacht, met jas en sokken aan in bed.. Bah bah. Vanuit het raampje zagen we al aan de kleding die de mensen aanhadden dat het er wat warmer was, eindelijk, geen vrieskou meer! Het treinstation van Beijing was erg groot. We werden opgehaald door Lesley. Ons laatste georganiseerde stukje reis! We stapten met haar een Taxi in en ze zette ons af bij ons hotel in een hutong, echt een super leuke plek! Een hutong is een echte Chinese wijk, een heel levendig straatje, met typische Chinese huisjes en lampionnetjes. We hebben wat rondgelopen en lekker bij de mac gegeten hmmm, geen Peking eend helaas ;)

De volgende dag hebben we de metro gepakt, efficiënt, goedkoop EN in het Engels! Da's heel wat makkelijker dan het Russisch in Moskou. Het weer was goed, zonnig en een graad of 6. Eerst hebben we maar eens wat treinkaartjes geregeld op het treinstation, dat ging goed. Met handen en voeten, blij dat we de plaatsnamen hadden opgeschreven waar we naar toe wilden.. De vrouw achter het loket had de kaartjes snel geprint. Ondertussen hadden wij zo'n zes Chinezen in onze nek zitten. Jesus wat willen die mensen voorkruipen.. Ze staan daarnaast ook niet gewoon achter je, maar echt tegen je aan, nog net niet op je tenen! We konden er wel om lachen.. Één kaartje van de drie die we alvast wilden regelen, naar Xi'An, was niet meer te krijgen, jammer. Treinkaartjes zijn twintig dagen voor vertrek te boeken, alleen op naam en met paspoortnummer. Je kunt ze niet op het moment van vertrek aanschaffen, je moet ze van te voren kopen.. Dus je moet je reis wel enigszins plannen.. Je kunt kiezen voor een hardseat, hardsleeper of een softsleeper. Wij wilden hardsleeper kaartjes, aangezien je vaak langer dan 12 uur in de trein zit ('s nachts). De softsleeper kaartjes zijn veel duurder (te duur voor ons in ieder geval). De hardsleeper kaartjes zijn echter de meest gewilde kaartjes in China, dus ook het lastigst te krijgen..

Nadat we de eerste treinkaartjes dus grotendeels geregeld hadden, zijn we naar de Verboden Stad gegaan. Heel erg mooi en heel erg groot! Net als het Tianmenplein dat er voor ligt, met het Mao mausoleum. Het is het grootste openbare plein ter wereld. De Verboden Stad is de vroegere woon- en werkplaats van de keizer en zijn onmetelijk grote hofhouding. Tot 1911 was het de bron van alle macht in China. Het gewone volk mocht er niet naar binnen. Nu is het open voor iedereen. We liepen naar binnen via de Tiananmenpoort met de enorme Mao foto op de muur. De poort is een nationaal symbool geworden. Vanaf deze poort werden vroeger de toegestroomde mensenmassa’s toe gesproken. Mao heeft in 1944 vanaf deze poort de Volksrepubliek China uitgeroepen. En alle Chinezen willen voor deze poort op de foto.. Wij mochten er ook regelmatig bij op.. We hebben er zo'n twee uur rondgelopen, het is erg mooi, maar ook wel veel hetzelfde vonden wij. Er staan veel tempels, paleizen, beelden en massa's Chinezen. We hebben geluk dat we langer zijn dan de Chinezen, zo konden we tenminste nog wat zien op de plekken waar een hek voorstond ;) ze drukken zich ook gewoon overal tussendoor, je moet ze echt met de ellebogen tegenhouden!

Om het nog even bij tempels te houden, zijn we na de Verboden Stad naar de Lama Tempel gegaan: Yonghé Gong. Dit betekent Harmonie en vreugde paleis. Moet wel goed zijn :) Het is de meest kleurrijke tempel in Peking en een van de bekendste Tibetaanse tempels buiten Tibet. Er staan veel Boeddha beelden, waarvan een boeddha van 26 meter hoog. Mooi om te zien. De bezoekers vereren ze, steken een heleboel wierookstokjes aan, buigen dan diep en geven geld.. Hebben wij niet gedaan, d'r lag al geld zat.

Na de tempels zijn we naar het Olympisch plein gegaan. Ook al zo groot.. Vooral het olympisch stadion was mooi om te zien, het birdsnest. Hier liep ook al zoveel volk rond en vooral weer de Chinezen zelf die de toerist uithangen.

Die avond waren we helemaal op van het lopen. We zaten in ons hotel even op de ipad te kijken op zoek naar een treinkaartje of alternatief (slaapbus kan ook, maar zit geen wc in en dat is ons te lang voor een reis van 13 uur) naar Xi'An, bleek dat er nog 3 hardsleeper kaartjes beschikbaar waren, voor een dag later dan we in eerste instantie wilden. Dus, actie! Naar beneden rennen, we vroegen de receptioniste vragen of zij voor ons wou boeken aangezien we 20 minuten zouden moeten reizen om op het station te komen.. Ze belde wat en probeerde het een en ander, maar nee, dat kon ze niet :s Wij kunnen ze niet via internet boeken omdat je dan een Chinees bankrekening nummer nodig hebt. Dus, wij als een gek naar het station, voelde als een race tegen de klok: 3 kaartjes beschikbaar, terwijl 1,3 miljard Chinezen deze via internet kunnen boeken en wij willen er twee!! Eenmaal op het station vlogen we de ticket offices binnen en schoven het papiertje met onze bestemming, trein en tijd naar voren EN.. Ze waren er nog! Haha nou we voelden ons alsof we de loterij hadden gewonnen! Geweldig, onderweg maar even een paar biertjes en een fles wijn gehaald :)

De dag erop zijn we met een taxi naar de Chinese muur gegaan, zo'n anderhalf uur rijden buiten Peking. Geweldig mooi! Veel en veel mooier nog dan we dachten! Het was bewolkt, maar je kon de muur alsnog heel mooi door het landschap zien slingeren. We zijn met de kabelbaan naar boven gegaan en hebben er twee uur op gelopen. Met de rodelbaan konden we daarna weer naar beneden, haha ook erg leuk!

Diezelfde dag hebben we ook nog het Zomerpaleis bezocht, wat een grootheidswaanzin had die keizer zeg.. Het is een ontzettend groot park met een meer, mooie tuinen en paleizen. Toen we eruit wilden kwamen we erachter dat er 7 uitgangen waren.. Handig als je met de taxi chauffeur afspreekt en je niet weet bij welke uitgang hij staat.. Oeps.. Het duurde even maar we hebben hem teruggevonden :)

Na drie dagen Beijing was het tijd om verder te gaan, met de trein uiteraard! Op naar Datong, zes uurtjes treinen, een zeer kort ritje voor ons doen. Eenmaal uit de trein schrokken we van de kou.. Het vroor hier weer meer dan tien graden, vreselijk... Daar hadden we niet op gerekend. Echt snijdende vrieskou en gure wind! Nou ja, op naar het hostel. Die was prima, maar in Datong hebben we weinig beleefd. De kou en de grauwe luchten hielden ons dit keer echt tegen. We hebben er wel heerlijk (hete!) hotpot gegeten. Een typisch Chinees gerecht, dat we min of meer per ongeluk aten.. Er waren enkel Chineestalige restaurants in de buurt van ons hostel, met handen en voeten probeerden we uiteindelijk ergens maar iets te bestellen waar geen vlees in zat. We dachten zometeen moeten we nog hond, kat of schildpad eten, want die laatste hadden we al vaker voorbij zien komen.. Hotpot is een soort fondue, maar dan met een soort soep waar je groenten, vlees, noodles etc in dompelt en er dan uithaalt, in een sausje dipt en op eet. Wel lastig met stokjes, maar heerlijk en veel (en bijna te pittig)! Bijkomend voordeel was dat het inclusief drinken nog geen 4 euro per persoon kostte..

In Datong waren we drie dagen. We wilden er eigenlijk eerder weg, maarja we hadden al een treinkaartje voor vertrek vanuit die stad.. we konden die niet vervoegen of zo, en a la minuut een nieuw treinkaartje kopen om eerder weg te gaan gaat dus niet.Toen we dan uiteindelijk daar weg gingen, wilden we met de bus naar het treinstation. Bushalte zoeken in het donker in de vrieskou, navragen, trein nadoen, tjoeketjoeketjoeke zeggen.. Hoppa, tien minuten later de propvolle bus in met onze grote tassen en na twee haltes moesten we er volgens een Chinese man weer uit. Dat deden we, maar toen, welke bus moesten we daarna hebben? We hebben wel tien Chinezen gevraagd, maar niemand kon Engels en begreep het woord train. Frustrerend! We zijn de KFC ingelopen en hebben alle personeel opgetrommeld. Inmiddels waren we al zo'n halfuur verder en nauwelijks verder gekomen dan een straat achter ons hostel. We wilden graag dat iemand het woord treinstation in het Chinees opschreef zodat wij dat konden laten aan een taxi chauffeur (we hadden de bus inmiddels opgegeven). Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan een Chinees die geen Engels kan.. Één jongen van de KFC begreep het uiteindelijk en schreef het voor ons op! Zo fijn! We waren zo blij dat we een paar minuten later warm in de taxi zaten.

De treinreis naar Pingyao duurde 13 uur. We sliepen met zes Chinezen in een ruimte, die je niet kan afsluiten. Dus het geroggel en gesnurk galmde lekker door de trein. De trans mongolie express was fijner. Het was er wel aangenaam warm. Om tien uur ging het licht uit en moesten we slapen. Oordoppen in en al slapend boemelden we verder. Om 6:22 kwamen we aan op onze bestemming. In Pingyao haalde de hostel eigenaren ons af van het treinstation, erg fijn! Hadden we van te voren met ze geregeld via de mail. Vriendelijke man en vriendelijke Engelssprekende (!) vrouw, super. Pingyao is een erg mooi stadje, helemaal ommuurd met oude stadsmuren. Het is het China zoals je je het voorstelt: typische grijze Chinese sierlijke huisjes in smalle straatjes, met overal rode lampionnetjes. Erg mooi! Er zijn verschillende films opgenomen. We hebben ons er een paar dagen goed vermaakt en het was er alweer wat minder koud. Geen vorst overdag in ieder geval. Fijn!

Xi'An was onze volgende bestemming in China. Wederom kwamen we er met de trein aan, met het lastig verkregen treinkaartje ;) Alleen Pim was er helemaal klaar mee! Hij slaapt slecht in de trein (harde bedden en krap) en als je in een te kleine ruimte zit met Chinezen zijn ze (op z'n zachtst gezegd) niet erg fris. Dat geroggel en gespuug is al niks, maar naast Pim zat die ochtend een kerel in de trein die steeds ongegeneerd scheten zat te laten. Ik heb me kapot gelachen!! Tranen rolden me over de wangen.. Wat een smeerlappen kunnen het ook zijn, bah! Daarnaast waren de lakens al gebruikt toen we het bed in kropen, ze waren nog warm van de vorige slapers en lagen helemaal verfrommeld. Je kon het ook ruiken aan het kussen.. Dus, eenmaal in Xi'an snel naar het hostel gelopen, gepakt en gezakt in zo'n twintig minuten (taxi kosten besparen hè) en gelijk maar even opgefrist. Erg fijn hostel, met goed Engelssprekend personeel, veel westerse reizigers en een gezellig cafe. Helemaal leuk! We hebben de buurt een beetje verkent, de Wild Goose Pagode bezocht met de bus (het ov is zo goedkoop, voor een kwartje reis je de hele stad bij wijze van spreken door) en we hebben wat boodschappen gehaald.

De volgende dag hebben we een tour gedaan naar het Terracottaleger, echt heel erg indrukwekkend! Het is ontdekt in 1974, toen een boer een waterput aan het graven was en bij toeval de bijzondere vondst deed. Uiteindelijk vonden ze 7000 levensgrote soldaten en paarden van terracotta, in volle wapenuitrusting. Geen twee gezichten zijn het hetzelfde. De benen zijn massief en het lijf is hol. Er zijn in totaal drie hallen, de soldaten en paarden liggen en staan in de grond en in de meeste hallen zijn archeologen nog steeds aan het graven. De beelden zijn gemaakt tijdens de Qin dynastie, door de eerste keizer van China: Qin Shihuang. Hij begon in 246 v.C met de bouw van deze begraafplaats (het moest een graftombe voor hemzelf worden) met bijna 750.000 opgeroepen arbeiders. Zij maakten de tombe en alle terracotta beelden.. Verder hebben we in Xi'An nog een Duitse kerstmarkt gezien, leuk :) toch nog een beetje kerstgevoel. Ook zijn we de Moslimwijk doorgelopen met de vele eet stalletjes.

Omdat we de trein dus wel gehad hadden, zijn we vanuit Xi'An naar Guilin gevlogen. Wat een luxe :) Met de trein was het een afstand van 28 uur, met het vliegtuig slechts 1 uur en 50 minuten... Qua prijs was het per persoon slechts €20 duurder. Dus daar hoefden we niet lang over na te denken! In Guilin voelden we meteen al dat het veel warmer was, zelfs al was het 8 uur in de avond. Je hebt er het karstgebergte, erg mooi en groen. Je ziet het overal om je heen. Eenmaal bij ons hostel hebben we de tassen gedropt, wat te eten besteld en heerlijk op het terras aan de 'perzik bloesem rivier' gezeten. Klinkt goed hè, nou dat was het ook :) Heerlijke plek! Super mooi en ook nog eens super goedkoop.. Eten voor 2 euro p.p. En slapen voor 4 euro p.p. Na heerlijk geslapen te hebben, zijn we de volgende ochtend naar de rijstterrassen van Longji gegaan in Ping An. Met een busje zijn we er in 2,5 uur naar toegesjeesd, de chauffeur was echt een kamikaze piloot.. De Spanjaard en de drie Amerikaanse Chinezen die erbij in zaten waren er ook niet echt gerust op. De Chinese/Amerikaanse man vroeg hem vriendelijk iets normaler te rijden, waardoor het gelukkig wat veiliger werd. Ze hebben echt de neiging om iedereen in te halen, links of rechts.. Voordat we bij de rijstterrassen aankwamen, bezochten we eerst nog Huangluo Yao Village, waar vrouwen extreem lange haren hebben. Ze knippen het slechts 3 keer in hun leven: als ze 1 worden, 18 worden en als ze kinderen krijgen. De vrouwen hebben een gemiddelde haarlengte van 1,6 meter! Bizar lang en ze dragen het op traditionele wijze, in een soort knot op hun voorhoofd. Daarna reden we verder door de bergen naar boven, waar we in een uurtje naar boven klommen om een heel mooi uitzicht te hebben op de rijstterrassen. In deze tijd van het jaar staat er alleen geen rijst meer in.. Ze oogsten het in oktober, in die periode is het heel geel van kleur, in de zomer groen. Maar nu (bruin en een beetje groen) was het alsnog heel mooi om te zien. Zelfs in de mist.

Een andere trekpleister in het karstgebergte is de Yulong en de Li river. Je kunt er vanaf Guilin komen, maar wij besloten naar Yangshuo zelf te gaan. Ruim een uur verderop met de bus. Een leuk plaatsje (voelde klein en gezellig, maar alsnog een stad met bijna een half miljoen inwoners). Het was wel toeristisch, maar leuk, met veel winkeltjes en restaurantjes. Inclusief de German Beer Balcony :) we hebben er niet gezeten.. Haha, we zijn weer lekker aan de hotpot gegaan. Ons hotelletje had een leuk balkon en uitzicht op de rivier. We hebben een bamboe bootje gehuurd (met bestuurder/mannetje die met een stuk de boot duwt, net als in Venetië) en de Yulong rivier afgevaren. Erg mooi, prachtig uitzicht op het karstgebergte. We hadden wel onze kont drijfnat van het water (vooral Pim haha), het mannetje vond het nogal leuk om de grootste watervalletjes uit te zoeken voor ons (zo groot waren ze op zich niet, maar het vlot is niet bepaald waterdicht)! De dag er op hebben we fietsen gehuurd, mooi, maar super link tussen al dat verkeer in de stad.. (Vond Lotte vooral..). In China letten ze totaal niet op voetgangers en fietsers. Het recht van de sterkste geld, ze behandelen je net als een overstekend dier en rijden je zo van de sokken, of fiets in dit geval. Eenmaal uit de stad ging het prima en voelde we (Lotte dus) weer wat veiliger :)

Vanuit Guilin zijn we weer verder gevlogen naar Xiamen, een grote stad aan de kust van China, net boven Hongkong. STRAND! Al was het niet echt strandweer. We hebben wel lekker onze slippers aan gedaan :) We hebben er een eilandje bezocht dat er slechts vijf minuten varen met de ferry vandaan ligt. Gulang Yu. Heel dicht bij Taiwan. Het doet wat Mediterraans aan, niet echt Chinees dus. Het heeft oude gebouwen en stranden en was leuk om even te zien. Er rijden geen auto's, ook wel erg fijn in China.. Verder hebben we het er rustig en vooral zuinig aan gedaan! Even op budget letten.. Met z'n tweeën op één dag slechts 11 euro uitgeven voor slapen, vervoer en eten, is toch best knap, al zeggen we 't zelf :)

En nu zijn we dus in Hongkong! Gisteren aangekomen, morgen vliegen we naar Kuala Lumpur, Maleisië. Hongkong is echt wel een wereldstad en schoner dan China. We zitten in een flat op Hongkong Island. We hebben een rondje gemaakt met de Star Ferry, naar Kowloon en terug, de drukke winkelstraten bezocht en met de Peak tram zijn we naar Victoria Peak geweest. Die laatste gaat stijl naar boven en is vast erg leuk bij mooi weer, maar bij ons was het zo mistig dat we net zo goed naar een witte muur konden kijken in ons hotel.. s: haha! Jammer, maar niets aan te doen. We hebben beide dagen in Hongkong mist en regen gehad.. Maar daarvoor (in China dus) dan ook geen enkele druppel. We mogen dus niet klagen!

Dit was het dan weer voor nu. Genoeg denken we! Wanneer we ons volgende verhaal er weer op gaan zetten weten we nog niet, dus voor iedereen alvast hele fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling! Wij hebben voor de kerst alvast een vlucht geboekt naar Thailand en een bungalowtje gereserveerd op het strand :)

Tot snel, groetjes!

Pim en Lotte